Tuesday 12 July 2011

Diari Seorang Isteri

Suamiku...
Tika terlafaznya ijab dan kabul, aku telah menjadi  milikmu dan terlaksana lah tanggung jawab kau dan aku untuk melayari sebuah bahtera menuju ke destinasi yang kita sulam bersama. Sungguh indah angan-angan yang aku sulam bersamamu. Saban hari kau melayan aku ibarat permaisuri di sebuah istana kristal yang dipagari dengan kasih sayang dan cintamu. Kau binakan aku sebuah harapan yang aku impikan. Harapan untuk memiliki kehidupan yang sempurna dan penuh kebahagiaan. 

Suamiku..
Kusangkakan panas hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari. Kusangkakan kau akan bersama aku untuk membina impian kita tetapi kau tinggalkan aku besendirian meneruskan sebuah pelayaran yang masih jauh. Biarpun jasad kau bersama diriku tetapi jiwa dan kewibawaan kau hilang dilemaskan oleh sikap angkuh dan sombong kau. Kau kian melupakan janji kita. Kau semakin hilang pertimbangan dan hilang rasa tanggung jawab yang pernah kau lafazkan suatu ketika dahulu. Kau biarkan aku keseorangan menguruskan bahtera kita. Kau semakin lupa akan diriku dan putera puteri kita yang masih mengharapkan didikan kau.

Suamiku,
Walaupun kau jatuh tersungkur, hilang segalanya, aku masih setia menemani diri kau, kerna bagiku kaulah nakhoda bahteraku. Aku menghormati kau walaupun kau tidak lagi memberikan aku dan putera puteri kita nafkah. Aku masih disisi kau memberi semangat dan dorongan serta pertolongan. 

Suamiku, 
Biarpun kau dihina dan dimaki hamun oleh masyarakat, aku masih setia menjadi tulang belakangmu. Membantu dirimu sepenuh jiwa dan ragaku. Tidak terlintas dihatiku untuk meninggalkan dirimu, biarpun dirimu kian melupakan diriku dan kau tidak lagi seperti dulu.

Suamiku, 
Biarpun kau mencaci dan memukul diriku, aku tetap redha dan ikhlas menerimanya. Aku masih sedia berkhidmat membesarkan putera dan puteri kita. Tidak pernah aku melupakan kehadiran mereka dan tidak pernah terlintas difikaranku untuk memukul dan memaki hamun zuriatmu kerna mereka itu bukti cinta yang pernah kita sulam. 

Suamiku Sayang,
Aku hanya seorang wanita, wanita yang masih mengharapkan perlindungan dan kasih sayangmu. Walaupun aku kelihatan tabah tanpa bantuan dan pertolonganmu, tetapi aku sangat letih, letih untuk meneruskan perjalanan bahtera kita yang kian dipukul badai dan ombak. Aku tidak pasti masih mampukah untuk mempertahankan bahtera yang kita bina menuju ke destinasinya. 

Wahai Suami yang aku Sanjungi,
Sedarlah kau akan kewujudan bahtera yang kita bina.. Bahtera yang kian karam ditelan badai dan ombak. Sedarlah wahai suamiku, akan realiti kehidupan kita. Jangan kau agungkan kesombongan dan keegoanmu kerna itu semua pasti akan membuatkan bahtera kita karam untuk selamanya. Destinasi yang pernah kita impikan pasti tergadai dan hilang dimamah masa dan sikapmu. Janganlah kau biarkan sikap kau menjadi tembok yang menghadang perlayaran kita ke destinasi yang kita impikan.

Sedarlah akan hakikat kehidupan kita wahai suamiku. Masih belum terlambat untuk kita memperbaiki bahtera kita yang bocor dan pecah kerna aku yakin dirimu pasti akan berubah.........


Coretan: Seorang Isteri Buat Suami yang Dicintai






 


Kalau Berminat..Jangan Segan nak Klik. Percuma

Commercial Break by Nuffug