Monday 28 March 2011

Tembok Penghadang Maksiat : Adab-Adab Berikhtilat

Allah itu Maha Mengetahui, menciptakan makhluknya berpasang-pasangan dan begitu juga manusia yang terdiri dari Adam dan Hawa. Fitrah jua Adam dan Hawa ini mempunyai perasaan diantara satu sama lain, berkeinginan diantara satu sama lain seperti ion positif dan negetif yang menarik diantara satu sama lain. Sedarkah kita ini semua sebahagian dari anugerah dan nikmat Allah kepada kita.

Cuba kita imbau kembali ketika mula-mula manusia diciptakan iaitu ketika penciptaan Nabi Adam a.s. Walaupun Nabi Adam a.s. tinggal di syurga dengan dilimpahi kesenangan tetapi fitrah manusia inginkan yang berteman dan ingin mengisi kesunyiaan. Justeru, dengan belas kasihan dari Allah, Allah menciptakan Hawa sebagai teman Adam a.s.

Namun dewasa ini, ramai anak-anak muda yang menyalahgunakan anugerah dan nikmat Allah itu. Melampaui batasan syariat yang ditetapkan oleh ajaran Islam. Cuba bayangkan sekiranya, Allah menarik nikmat tersebut dari kita, nikmat mengasihi dan menyayangi antara Adam dan Hawa. Pasti masing-masing mengalami kesunyiaan dan kesedihan melalui kehidupan bersendirian.

Tetapi Allah S.W.T itu bersifat Ar-Rahim, Dia tak pernah berlaku kejam keatas hambanya. Sentiasa melengkapkan hidup hambanya dengan kesempurnaan. Itulah kebesaran Ya Rabb. Walaubagaimana pun, dalam kelonggaran yang Allah berikan kepada umatnya, ada syariat yang digariskan oleh Allah dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan atau dipanggil ikhtilat.

Dalam erti kata lain Islam menggariskan adab-adab pergaulan antara lelaki dan perempuan. Namun itu bukan bererti Islam menghalang pergaulan antara leleki dan perempuan tetapi sebenarnya menyediakan garis panduan untuk lelaki dan perempuan yang bukan muhrim berhubung serta apa jenis keadaan-keadaan yang dibenarkan lelaki dan perempuan bukan muhrim berhubung. Malahan dalam menjaga ikhtilat lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, Islam mensyariatkan perkahwinan.

Walau bagaimanapun, terdapat jua anak muda pada masa kini yang cukup berani dengan menafikan keagungan syariat yang ditetapkan Allah S.W.T. dengan menganggap Islam itu ketinggalan zaman dek kerana Islam melarang sentuhan antara lelaki dan perempuan bukan muhrim, melarang kita mendekati zina iaitu budaya bercouple, melarang lelaki dan perempuan bukan muhrim ditempat gelap serta sunyi dan melarang pergaulan bebas ala-ala barat  antara lelaki dan perempuan bukan muhrim.

Kesedihan terdetik dihati ini tika melihat pemuda pemudi Islam yang kian hilang jati diri mereka. Tahukah kalian kenapa Allah S.W.T. melarang kita bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, melarang kita bercouple, melarang  lelaki dan perempuan bukan muhrim berdua-duaan ditempat gelap dan sunyi, dan melarang pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan? Kerana satu, kerana Allah sayangkan kita, Allah ingin menjaga kita, menjaga hasil ciptaanNya. Tiada pencipta yang tak sayangkan hasil ciptaannya. Malahan tika Allah melarang lelaki dan perempuan bukan muhrim bergaul bebas, Allah sebenarnya menjaga kita dari perkara-perkara haram seperti hubungan luar nikah, mengelakkan kelahiran anak luar nikah dan seterusnya menjaga nasab keturunan anak-anak Adam.

Indah bukan, syariat Allah S.WT. dalam menjaga kita. Jadi, apa salahnya kita sebagai hasil ciptaanNya menurut syariat yang ditetapkan. Hanya perlukan sedikit komitment dan kesabaran dalam perlaksanaan, kita pasti akan jadi yang terbaik disisi Pencipta kita iaitu Ya Rabb.

Dan sedarlah wahai teman-temanku sekalian, hanya dengan sedikit sentuh-menyentuh, tampar-manampar, cubit-mencubit dan cuit-mencuit antara lelaki dan perempuan bukan muhrim, sudah mampu menggoyah iman yang tersemat dihati. Inikan pula berdua-duaan ditempat yang gelap dan sunyi yang pasti mengundang yang ketiga iaitu syaitan yang sentiasa berhasrat melalaikan anak-anak Adam. Yang akhirnya membawa kepada zina dan melahirkan insan yang tidak bersalah iaitu anak kecil yang bukan dari ikatan yang halal. Dan seterusnya merosakkan nasab keturunan. Alangkah sedih sekiranya kita belum sedar dan belum ada keinginan ingin mengubahnya.

Muhasabahlah kembali diri kita supaya kita masih didalam landasan dan rahmat Allah. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Kembalilah kita kepada Pemilik kita iaitu AllahS.W.T. supaya tiada penyesalan dikemudian hari. Masih belum terlambat untuk menghargai masa-masa di usia muda dengan mendekatkan diri kepada Cinta Allah S.W.T.

Wallahua'alam.

Kalau Berminat..Jangan Segan nak Klik. Percuma

Commercial Break by Nuffug