Thursday, 24 March 2011

Sulaman Cinta

Sulaman cinta diantara hati-hati manusia adalah sebuah fitrah yan pasti. Hanya sulaman cinta itu belum ketemu tempat yang sesuai untuk disulamkan. Sekiranya sulaman itu dianyam diatas tempat yang sesuai dan dengan kaedah yang betul, pasti hasilnya akan menjadi cantik dan indah dipandang mata.

Tapi kadang-kadang rasa cinta  ini disulam di tempat yang salah dan tersasar dari perancangan sulaman yang sebenar. Tanpa kita sedari, hasilnya kehilangan seri dan tak enak dipandang. Alangkah sedihnya jika semua ini terjadi.

Kerana rasa cinta itu sesuatu yang suci dan tulus. Justeru, secara praktikal, rasa cinta  itu seharusnya dipelihara dengan baik kerana cinta itu satu perasaan yang sukar diterjemahkan dalam bait-bait tulisan atau perkataan. Hanya pemilik sulaman cinta dan sayang dapat merasai keindahan dan kemanisannya.

Kerana cinta mampu mengubah duri menjadi mawar, mengubah cuka menjadi anggur, mengubah sedih menjadi riang, mengubah amarah menjadi ramah, mengubah musibah menjadi muhibbah. Malahan sekalipun cinta itu telah diuraikan dan dijelaskan panjang lebar, namun jika cinta itu melanda, kita menjadi malu dengan keterangan sendiri, dan meskipun lidah mampu menguraikannya namun tanpa lidah, cinta kelihatan lebih terang, sementara pena tergesa-gesa menuliskannya. Begitulah hebatnya cinta dalam diri manusia.

Moga kita mampu mencari tempat sulaman terbaik bagi menyulam keindahan cinta yang kita ada.

video

Kalau Berminat..Jangan Segan nak Klik. Percuma

Commercial Break by Nuffug